Opinion: Social Beauty Standards :')

10:00 AM

Assalamualaikum,


Sejak dunia berubah dan mampu diakses tanpa sempadan ni, semakin viral orang kongsikan gambar-gambar perempuan atau lelaki yang memenuhi standard kecantikan terkini. Yang lebih terkesan, golongan perempuan lah. Orang share nak badan kena kurus macam ni macam ni. Paha tak boleh bersentuh macam ni macam ni. Gemok sikit orang cakap macam ba.. eh, khinzir. Paha besar sikit orang kata drumstick. Hidung kena mancung. Boobs kena saiz macam ni macam ni. Kulit kena cerah macam ni macam ni. Badan kena langsing dan tinggi lampai. Kena ada S-line macam ni macam ni. Muka kena V-line sekian-sekian. Haaaa. Zaman sekarang ni orang dah boleh bagi "definisi" apa itu kecantikan.


Kau Normal Lah!
"Gemok tak aku? Aku rasa aku makin gemok laa."

Atas tu cuma contoh soalan yang paling biasa perempuan tanya. Kadang-kadang ada juga kawan perempuan aku yang tanya aku soalan tu. Kalau yang memang buncit, tak apa lah, haha. Aku ajak dorang joging sekali. Tapi kalau jenis yang memang dah kurus tu, mencubit cebisan kulit yang macam dah tak boleh nak tarik sambil tanya aku soalan macam tu... Nak je aku tarik lapisan lemak aku shove it to their face, haha! Tak adalah kejam sangat. Tapi kalau dorang yang kurus tu dah terasa gemok, macam mana dengan aku?



Ukur Baju di Badan Sendiri
Okay, ambil maksud peribahasa tu secara literal. Kalau kau rasa kau saiz S, maka kau beli lah baju saiz S. Kalau badan kau saiz L, kau nak juga pakai saiz M, memang lah ketat! Kau pilih lah baju yang sepadan dengan saiz badan sendiri. Aku ni badan saiz sederhana. Aku beli saiz L supaya baju tu nampak besar sikit je dari frame sebenar badan aku. Sebab tu la baju tu tak melekat kat lelemak yang sebenarnya wujud kat perut aku! Kalau rasa diri sendiri gemok, senangkan cerita, jaga diet dan bersenam, bersenam, bersenam. Tak ada jalan mudah. Kau malas, berat kau lah yang naik. Faham?



Social Beauty Standard
Lagi satu aku nak bebel. Social Beauty Standard ni tak ada yang cakap standard dia yang paling betul. Paling tepat. Kecantikan tu subjektif dan terletak pada mata individu masing-masing. Tapi ada juga jenis kecantikan yang objektif. Contohnya, bahasa yang sopan, tingkah laku yang baik. Kalau personaliti macam longkang, muka macam Megan Fox pun tak guna juga. Jangan nak menangkan sangat apa yang society tekankan pada kita untuk kita kelihatan cantik ikut social beauty standard tu. Asalkan kau sihat, kau gembira, cukuplah. Jangan pula sebab entri ni, korang let go diri sendiri. Kalau BMI tu dah menunjukkan tanda kritikal, maybe it's time to work out. Badan ni, inshaaAllah kita nak pakai lama. Jadi, pastikan badan ni dapat berfungsi dengan baik sepanjang tempoh pinjaman.



Anyway, kalau boyfriend kau nak kau kurus, nak kau cantik. Tinggalkan je douchebag yang shallow tu, and work on yourself. Fikir tentang apa yang kelihatan bagus untuk diri kau, dan apa yang perlu kau ubah pasal personaliti kau. Tak kiralah badan kau macam mana pun, beauty comes in all shapes and sizes, yang penting kau sihat. Okay?

Thank you, bye bye:)

You Might Also Like

0 Comment(s)